onsdag den 8. januar 2014

ELTIS-test og workshop

I går har min far og jeg kørt hele den lange tur til Vejle, fordi jeg skulle til ELTIS-testen. Det er en test som alle udvekslingstudenter som skal til USA skal tage (engang var det en SLEP-test, men det er blevet lavet om til en ELTIS-test i stedet for)
Testen skulle begynde kl. 16:30, men min far kom allerede og hentede mig kl. 14:00, fordi det tager ret lang tid at køre fra Vesterbølle (hvor han hentede mig fra skole) til Vejle. Vi kom heldigvis i lidt god tid, for vi havde ret svært ved at finde stedet hvor testen skulle afholdes (der var ingen skilte eller noget som helst), men til sidst lykkedes det os endelig at finde frem til det. Jeg var selvfølgelig ikke den eneste, som skulle tage testen den dag - mener at de sagde at det var 47, så det var alligevel en del...

For jeg som ikke ved det, består en ELTIS-test af 2 dele - en lytteprøve og en læseprøve.
Lytteprøven består først af nogle billeder, hvor der bliver sagt 3 sætninger til, og så skal man vælge den sætning som passer bedst til billedet. Så kommer nogle matematik spørgsmål, og til sidst er den en samtale som man skal lytte til, og svare på nogle flere spørgsmål (surprise!) Den har du 25 min til.
Læseprøven består bare af nogle tekster som du skal læse, og så svare på spørgsmål igen. Du har 45 min til den del.

Da jeg skulle tage prøven havde vi dog nogle tekniske problemer, fordi at cd'en ikke ville afspille mere end 2 min! Derfor var vi nødt til at gå i gang med læseprøven i stedet for.Som sagt har man 45 min til den, men jeg brugte dog kun ca. 20 (og der havde jeg kigget den igen 2 gange, bare for en sikkerheds skyld). Gitte (som stod for prøven) stoppede den også efter 30 minutter fordi rigtig mange var færdige med prøven.
Så prøvede vi lytteprøven en gang til. Igen virkede den fint de første 30 sekunder, og så gik den i stå igen! De havde dog optaget næsten det hele på en mobil, så de satte den til nogle højtaler, og så lavede viden, med utrolig dårlig lyd, men det var der ikke så meget og gøre ved. Nu skal jeg så bare vente på at få af vide, om jeg har bestået, eller om jeg skal tage prøven om...

Fordi vi de problemer med lyden, blev vi en smule forsinket, så vi havde ikke rigtig tid til at snakke sammen, men det var der ikke så meget at gøre ved.

Efter testen blev der afholdt en workshop. Den handlede om det kulturchok som man kommer til og møde, og hvad man kan forvente/forberede sig på kan ske. Jeg synes at det var en rigtig god workshop, hvor man fik rigtig mange spændende ting og vide. Det var en tidligere udvekslingsstudent som kom og fortalte om hendes oplevelser, med bl.a. hjemve og andre ting som hun havde lært på sit udvekslingsår, og selvom jeg allerede havde hørt om det meste, var det alligevel rart at høre det hele igen.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Det er bare helt i orden, at du har tilføjet mig til din liste. Det er jeg glad for ;)
    God rejse!

    Vh Kristian (kristianinbrazil.blogspot.dk)

    SvarSlet